Eri medioissa käydään jatkuvasti runsaasti keskustelua oppimisesta ja opettamisesta. Oppiminen, opetus, kasvatus ja koulutus ovat aiheita, joista lähes kaikilla on omakohtaisia kokemuksia. Tämän vuoksi niistä löytyy usein myös monenlaisia mielipiteitä. Nämä mielipiteet ja niistä käytävä keskustelu voivat olla hyvä lähtökohta rakentaa yhteistä ja...
DIDASOFIN BLOGI
Didasofin blogissa on tarkoitus pohtia laajasti erilaisia oppimisen ja opettamisen aiheita kytkien teoriaa ja käytäntöä. Blogissa keskitytään didaktisiin, pedagogisiin, psykologisiin ja filosofisiin kysymyksiin. Toisin sanoen didasofi pohtii blogissaan omaa opetuksen käytäntöteoriaansa. Opetus ja oppiminen ovat niin monimutkaisia ilmiöitä, joihin vaikuttavat lukuisat muuttajat, ettei yhtä oikeaa tapaa ole luultavasti mahdollista määrittää. Oppimisesta ja opetuksesta voi olla kuitenkin tietoinen ja pyrkiä jatkuvasti parempaa kohden. Opetuksen tulee myös perustua tutkittuun tietoon. Tähän päästäkseen on pohdittava omaa opetuksen käytäntöteoriaa eli eri teorioiden ja käytännön yhteensovittamista ja soveltamista.
Didasofi on toiminut pitkän ajan oppimisen ja opettamisen parissa. Blogi osiossa on luvassa hieman henkilökohtaisempia ja lyhyempiä kirjoituksia oppimisesta työelämässä ja oppimisesta ja opettamisesta yleisestikin. Didasofin iltakoulu-osiossa on puolestaan hieman pidempiä ja teoreettisempia pohdintoja aiheesta.
Lue Blogia ja inspiroidu!
Uusimmat kirjoitukset Didasofin blogissa:
Lue ja innostu!
ITSEOHJAUTUVUUTTA VAI ITSEKONTROLLIA?
"You take my self, you take my self control"
(Laura Branigan)
Tekoälyn hyödyistä ja haitoista oppimisen näkökulmasta on viime vuosina käyty vilkasta keskustelua. Eri medioissa on esitetty näkemyksiä sekä puolesta että vastaan. Verkkokeskusteluissa ja kommenttipalstoilla painottuu usein melko kriittinen suhtautuminen aiheeseen. Toisaalta tekoälystä puhutaan toisinaan ilman, että sitä määritellään tarkemmin.
ORGANISAATIOPSYKOLOGIAA OSA 2: PYSTYTKÖ KESKITTYMÄÄN OPPIMISEEN? –EDISTÄÄKÖ AVOKONTTORI OPPIMISTA?
Nykyään useissa organisaatioissa tarvitaan yhteistä oppimista. On kehitelty monenlaisia yhteisiä oppimisalustoja, joiden tehtävänä on helpottaa juuri tiedon yhteistä muodostamista ja yhteiskehittelyä. Yhteisölliseen oppimiseen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin pelkkä tiedon jakamisen ja muodostamisen tila. Ihmiset esimerkiksi jättävät helposti...
Helsingin Sanomissa 3.9.2025 (https://www.hs.fi/suomi/art-2000011442996.html) oli juttu toivon vahvasta merkityksestä työelämässä. Aihe ei ole mitenkään uusi, mutta silti ajankohtainen. Työelämän murroksesta on puhuttu jo pitkään sekä siitä, millaista tulevaisuuden työelämä tulee olemaan tai sen tulisi olla. Etenkin nyt, kun globaaleja kriisejä...






