DIDAKO?
OPPIMISEN JA OIVALTAMISEN KUMPPANI

Didako – oppimisen tuen yhteisö
Didako on varsin tuore, vuonna 2025 perustettu oppimisen tuen yhteisö. Didakossa on kuitenkin pitkän linjan osaamista oppimisen tukemisesta ja kehittämistä niin yksilöiden, ryhmien kuin organisaatioidenkin tasolla. Toimintaa koordinoi ja pyörittää Didasofi, pitkän linjan pedagogi, kouluttaja ja opettaja, jolla on myös pitkä innovatiivinen kokemus yritysmaailmasta.
Nykyään oppiminen on ehkä oleellisempaa kuin koskaan. Tulevaisuudessa oppimiseen liittyvät kysymykset kasvavat entisestään, sillä yhteiskunnan ja työelämän nopeat muutokset vaativat kykyä hallita muutosta. Internet, sosiaalinen media ja tekoäly muuttavat monin tavoin, mistä ja miten tietoa on saatavilla ja mitä sillä voi tehdä.
Mitä työntekijät osaavat? Mitä johto hallitsee? Mitä asiakkaat ja sidosryhmät osaavat? Miten koko organisaatio voi kehittyä optimaalisella tavalla? Kaikki tarvitsevat jatkuvasti oppimista. Oppimista on monenlaista, ja se liittyy myös moniin inhimillisen toiminnan alueisiin, kuten ajatteluun, tunteisiin, motivaatioon ja yhteistyöhön. Oppimista pohdittaessa ja kehitettäessä onkin oleellista ymmärtää kokonaisvaltaisesti ihmisen toimintaa. Vain huomioimalla toimintaan oikeasti vaikuttavat tekijät voidaan saada aikaan vaikuttavia muutoksia ja oikeanlaista oppimista.
Didako etsii sopivimmat osaajat ja palvelut oppimisen tarpeisiisi sekä auttaa kaikissa sinun ja organisaatiosi oppimiseen liittyvissä kysymyksissä!
Oppiminen ja organisaation menestys
Nykypäivän organisaatioiden strategiaa ja oppimista ei voi erottaa toisistaan. On pohdittava sekä lyhyen että pitkän aikavälin oppimistarpeita. Jokaisessa organisaatiossa on varmasti oppimisen kohteita: osa niistä on helposti määriteltävissä, kun taas toisissa jatkuva uudistuminen on osa toiminnan ydintä. Tällöin on tärkeää arvioida, mikä ja millainen oppiminen on työntekijöiden kannalta oleellista.
Sisäinen kouluttaminen on perinteinen tapa kehittää henkilöstön osaamista. Koulutukset voivat olla sisäisiä tai ulkoisia. Monimutkaisissa tuotteissa tai palveluissa on pohdittava myös asiakkaiden oppimista: kuinka asiakas omaksuu tuotteen käyttöönsä? Hyvä myynti edellyttää nykyään pedagogista osaamista, jotta asiakas ymmärtää tuotteen arvon ja osaa hyödyntää sen oikein. Näin oppiminen ei ole vain sisäinen asia, vaan keskeinen osa liiketoimintaa ja asiakasyhteistyötä. Parhaimmillaan organisaatio ja asiakas oppivat yhdessä, jolloin myös tällöin oppiminen on koko liiketoiminnan ytimessä.
Didako kumppanina oppimisessa
Olipa kyse rajatun kurssin suunnittelusta tai jatkuvan oppimisen kehittämisestä, Didako on kumppanisi. Monet organisaatiot toteuttavat kursseja ja koulutuksia, mutta pedagoginen näkökulma puuttuu usein. Didako tuo pedagogisen tuen, jotta koulutukset voidaan toteuttaa vaikuttavasti ja oppiminen saadaan osaksi organisaation strategiaa.
Nykyään usein oppiminen ei tapahdu vain valmiiksi suunniteltujen koulutusten kautta. Työntekijät, asiantuntijat, esihenkilöt ja johtajat opettelevat jatkuvasti uusia asioita työssään. Didako tarjoaa didaktista tukea oppimisprosesseihin ja oppimisen johtamiseen – yksilön, tiimin ja koko organisaation tasolla. Voimme auttaa pohtimaan, kuinka oppiminen voidaan toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla ja tehdä siitä organisaation kilpailuetu.
Didakon toimintaperiaatteet
Didakon toiminta perustuu viiteen periaatteeseen:
Ihmisläheisyys: Kaikki toiminta lähtee oppijan yksilöllisyyden ja ainutlaatuisuuden huomioimisesta. Tämä sisältää empatian ja ymmärryksen – kyvyn asettua oppijan asemaan ja nähdä oppimisen haasteet hänen näkökulmastaan. Ihmisläheisyys tarkoittaa myös sitä, että jokainen oppija otetaan huomioon kokonaisuutena: tunteet, motivaatio, osaaminen ja oppimisen tarve yhdistyvät suunnittelussa ja toteutuksessa.
Ratkaisukeskeisyys: Toiminta perustuu systeemi-ajatteluun ja siihen, että tehdään oikeita asioita oikealla tavalla. Ratkaisukeskeisyys ei tarkoita nopeita, pinnallisia ratkaisuja, vaan syvällistä ongelman ymmärtämistä, tarvittavien toimenpiteiden tunnistamista ja niiden vaikuttavuuden varmistamista. Yhdistämällä inhimilliset oppimisratkaisut organisaation strategiaan saadaan aikaan konkreettisia ja kestäviä tuloksia.
Yhteistoiminnallisuus: Oppiminen tapahtuu aina suhteessa muihin ihmisiin. Vaikka oppija työskentelisi yksin, hän usein hyödyntää jonkun toisen tekemiä materiaaleja, tutkimuksia tai välineitä, joten oppiminen kytkeytyy aina muidenkin ihmisten panokseen. Lisäksi oppiminen tapahtuu usein myös konkreettisesti yhdessä muiden kanssa, jolloin vuorovaikutus, yhteinen pohdinta ja kokemusten jakaminen rikastuttavat oppimiskokemusta – yhdessä toimiminen on usein oppimisen tehokkain ja antoisin tapa.
Innostus ja rentous: Hyvällä meiningillä tekeminen tehostaa oppimista ja luo positiivisen ilmapiirin. Innostus ja rentous eivät tarkoita löysäilyä, vaan sitä, että oppimisen ja tekemisen prosessit voidaan rakentaa energisiksi ja motivoiviksi, jolloin osallistujat kokevat toiminnan merkityksellisenä.
Laadukkuus: Laadukkuus syntyy kaikkien edellä mainittujen periaatteiden yhdistelmästä: ihmisläheisyydestä, ratkaisukeskeisyydestä, yhteistoiminnallisuudesta sekä innostuksesta ja rentoudesta.
Didakon laatulupaus on toteuttaa oppimisratkaisut juuri sinun ja organisaatiosi tarpeisiin inhimillisesti, innostavasti ja vaikuttavasti!
Didako-nimi ja filosofia
Didako-nimi muodostuu sanoista didaktiikka ja ko.
Didaktiikka tulee kreikan sanasta didascalia, joka tarkoittaa opetusrunoa. Nykyisin didaktiikka eli opetusoppi käsittelee kysymyksiä:
-
mitä opetetaan
-
miten opetetaan
-
kuka opettaa
-
kenelle opetetaan
-
miksi opetetaan
Laajasti ottaen didaktiikka tarkoittaa teoriaa kaikesta, mikä liittyy opettamiseen
KO-tavu viittaa yhdessä oppimiseen, toimintaan ja vuorovaikutukseen, kuten kollektiiviseen oppimiseen tai kommunikaatioon.
Vanha sanonta kuuluu: "Ne jotka osaa, tekevät; ne jotka eivät osaa, opettavat."
Didako muotoilee sen uudelleen: "Ne jotka osaavat oppia, tekevät paremmin!"
LÄHTEET:
https://sites.google.com/edu.oulu.fi/okv/tukimateriaali/mit%C3%A4-didaktiikka-on



MITÄ TARJOAMME:
Apua aina tulossa, kun kyse on oppimisesta!
- Pikku pedagogiset opinnot mm. kouluttajille, esihenkilöille, myyjille tai kaikille oppimisesta ja opettamisesta hyötyville ja kiinnostuneille
- Yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation oppimisvalmennus
- Pedagoginen mentorointi mm. johdolle, esihenkilöille ja kouluttajille, myynnille
- Koulutusten suunnitteluapu
- Didasofin luennot
Ota yhteyttä ja kutsu
Didasofi kylään!
-Pohditaan yhdessä, kuinka oppia paremmin!
DIDAKO
p. 040-4741160


